۱۳۹۰ مرداد ۹, یکشنبه

در باب لغت تروریسم

توافق جهانی درباره معنی عبارت تروریسم وجود ندارد و به استناد ویکیپدیا بیش از 100 تعریف برای آن ذکر شده است. تعریف ابتدایی ویکی پدیا به این شکل است : " تعریف های متداول از تروریسم  تنها به ارتکاب آن دسته از اعمال خشونت آمیز اشاره دارد که برای ایجاد ترس و وحشت در جهت اهداف مذهبی، سیاسی یا ایدئولوژیک باشد و همچنین به صورت تعمدی افراد غیر دخیل (شهروندان) را هدف قرار می دهد و یا امنیت آنان را  نادیده می گیرد." بعضی دیگر از تعاریف در ذیل آورده شده است: (ترجمه ها از من است و قطعن خالی از اشتباه نیست. جهت دیدن اصل عبارت برای تمامی تعاریف زیر به اینجا مراجعه کنید) 

American Heritage Dictionary: استفاده غیر قانونی و یا تهدید به استفاده از زور و یا خشونت توسط یک شخص یا یک گروه سازمان یافته علیه افراد یا اموال با قصد ارعاب یا اجبار جوامع و یا دولتها، که اغلب برای دلایل ایدئولوژیک یا سیاسی است 
.
Britannica Concise Encyclopedia: استفاده سیستماتیک از خشونت برای ایجاد یک فضای ترس عمومی در جمعیت تا در نتیجه امکان تحقق هدف سیاسی خاصی را سبب شود.

Oxford Dictionary of the US Military: استفاده حساب شده از خشونت یا تهدید به استفاده از خشونت برای فراگیر کردن ترس و وحشت. تروریسم قصد مرعوب کردن و یا اجبار دولتها یا جوامع را در جهت دستیابی به اهدافی به طور کلی سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک را دارد.

Oxford Dictionary of Politics: عبارتی است که هیچ تعریف مورد توافق میان دولت ها و یا تحلیلگران آکادمیک ندارد، اما تقریبا همواره همراه با حس منفی و تحقیر امیز استفاده می شود. اغلب برای توصیف اقدامات بالقوه مرگبار مرتکب شده با انگیزه های سیاسی و خود خواسته گروه هایی که به دولت ها وابسته نیستند، استفاده می شود. اما اگر چنین اقداماتی در راستای دلیل و جنبشی به طور گسترده مورد تایید انجام شود، مانند Maquis که به دنبال بی ثبات کردن دولت Vichy France بود، آنگاه از عبارت "تروریسم" اجتناب می شود و چیزی دوستانه تر جایگزین می شود. به طور خلاصه، یک فرد تروریست برای دیگری یک فرد مبارز برای آزادی است.


پی نوشت : بهانه این متن برخورد دوگانه رسانه های داخلی و خارجی در مواجه با اقدامات خشونت آمیز در اقصی نقاط جهان است. اینکه درباره آنها از لغت تروریستی استفاده شود یا نه. 

-----------------------------------------------------------------
برای پیگیری فید وبلاگ از این (آدرس) استفاده کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر